100 dagen ervaring!

Ruim 100 dagen aan boord bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep.

Lees hier meer over de ervaringen van onze nieuwe collega's, wat hen opvalt, waarom ze bij Quadraam of een van haar scholen zijn gaan werken, en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Marie-José Kuypers directeur Onderwijs & Onderzoek

De vacature voor directeur Onderwijs & Onderzoek kwam totaal onverwacht op haar pad. Inmiddels is ze al behoorlijk ingeburgerd bij Quadraam. Marie-José Kuypers en haar twintigkoppige team gaan vol voor hun missie: onderzoek breed inzetten voor onderwijs-ontwikkeling, samen met de scholen.

Hoe hoorde je van deze functie?
“Op een zaterdag werd ik gebeld door Berni Drop, voormalig directeur van het Montessori College in Arnhem. Zij attendeerde me op deze vacature. Ik las de tekst en dacht meteen: dit is echt supergaaf! Geweldig dat Quadraam onderzoek zo’n serieuze plek in de organisatie wil geven. In mijn vorige baan bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heb ik ervaren hoe belangrijk dat is; ik was daar programmamanager van het iXperium, Centre of Expertise leren met ict, waar we onderzochten hoe je ict optimaal kunt inzetten in het onderwijs. Kortom, ik heb m’n kans gepakt en na een ontzettend leuke sollicitatieprocedure ben ik half oktober in dienst getreden.”
 
Wat was je eerste indruk van de organisatie?
“Ik ben heel aangenaam verrast door de grote betrokkenheid van docenten, schooldirecteuren en alle andere medewerkers bij de ontwikkeling van leerlingen. Iedereen gaat heel ver om de leerlingen te helpen, zowel qua beleid als op de werkvloer. Je merkt meteen dat medewerkers leerlingen alle mogelijke kansen willen bieden. Dat warme hart voor de leerling en zijn of haar ontwikkeling: daar word ik erg blij van.”
 
Je kwam in coronatijd binnen. Wat is je daarin het meest opgevallen?
“Dat iedereen, in al die complexiteit van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, zijn stinkende best doet. Niemand mag nog klagen over de wendbaarheid van docenten. Iedere keer weer dat schakelen van online naar offline les en weer terug. Heel knap! Ik heb daar veel bewondering voor. En dan wordt er in de media gesproken over leerachterstanden; nou, als docenten en andere medewerkers niet in staat waren geweest deze omslag te maken, dan was het leed helemaal niet te overzien geweest. Tien punten voor de leraren dus!”
 
Wat is jouw missie binnen Quadraam?
“Ik zou het geweldig vinden als we de onderwijsontwikkeling op de scholen kunnen stutten met onderzoek. Wanneer je weet wat wel en wat niet werkt, kun je gedegen keuzes maken en indien nodig bijsturen. Verder wil ik graag dat het professionaliseringsprogramma van Quriuz nauw aansluit op die onderwijsontwikkelingen.”
 
Nog andere ambities?
“Natuurlijk wil ik de nieuwe afdeling Onderwijs & Onderzoek graag inrichten als een geoliede machine. Heel dicht op de scholen. Niet boven, onder, achter of voor. Gewoon naast elkaar. Als een verlengstuk van de scholen. Dat vind ik ontzettend belangrijk. Ons doel is scholen ondersteunen, faciliteren en hun kritische vriend zijn. Samen optrekken om het onderwijs nog beter te maken.”
 
Welke teams vallen er onder Onderwijs & Onderzoek?
“Een aantal bestaande teams vormen samen deze nieuwe afdeling. Naast Quriuz zijn dat Qoers (de opleidingsschool van Quadraam) en de Q-highschool (het schooloverstijgende onderwijsprogramma). Ook Quadraam Diagnostiek & Advies (QD&A) behoort tot onze afdeling. Verder houdt Kwaliteitsmanagement zich bezig met de vraag: doen we de juiste dingen? En we hebben ook de onderwijskundige kant van Informatiemanagement in ons team: hoe zetten we ict in om het onderwijs te blijven verbeteren? En dan natuurlijk de discipline onderzoek: op korte termijn gaan we hieraan meer handen en voeten geven.”
 
Welke specifieke ervaring neem je mee vanuit de HAN?
“Ik inspireer docenten graag om verder te kijken dan Microsoft Teams en meer ict-middelen in te zetten. Met als belangrijkste doelen: recht doen aan de verschillen tussen leerlingen en het verrijken van het onderwijs. Denk aan het met behulp van een VR-bril herkennen van bloedbanen bij het vak biologie. Niet alleen voor leerlingen enorm aansprekend, ook voor docenten uitdagend en een mooie manier om bevlogen te blijven.”

Wat weten maar weinig mensen van Marie-José Kuypers?
“Ik ben enorm gefascineerd door kunst. Als ik nu geen baan had, zou ik kunstgeschiedenis gaan studeren. En ik zou mijn eigen energie-neutrale huis bouwen. Of ik zou vrachtwagenchauffeur zijn; ik heb ooit eens achter zo’n stuur gezeten en dat vond ik geweldig!”
 
Wat wil je nog kwijt aan je (nieuwe) collega’s?
“Heb je een idee over onderwijsontwikkeling en/of onderzoek? Neem contact op! Ik vind het heel belangrijk dat iedereen op de scholen ons weet te vinden. Laten we samen de toekomst maken met op onderzoek gebaseerde onderwijsinnovatie!”

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Andere Interviews

Conny Haukes, afdelingsleider bij Het Westeraam

Conny Haukes: ‘We mogen meer de waarom-vraag stellen in het onderwijs’

Op de koffie bij Conny Haukes op Het Westeraam in Elst. Sinds een paar maanden is zij op deze vmbo-school aan de slag als afdelingsleider Onderbouw. Hoe zijn haar eerste ervaringen?

Meer lezen

Anouk Rikken, docent Biologie, Liemers College

Ze startte haar loopbaan als dierwetenschapper, maar gooide het roer al snel om en volgde de lerarenopleiding om biologiedocent te worden. Een stap waar Anouk Rikken geen seconde spijt van heeft. Sinds kort geeft ze les op het Liemers College. Hoe bevalt dat?

Meer lezen

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test