100 dagen ervaring!

Ruim 100 dagen aan boord bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep.

Lees hier meer over de ervaringen van onze nieuwe collega's, wat hen opvalt, waarom ze bij Quadraam of een van haar scholen zijn gaan werken, en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Wat was je eerste indruk van Het Westeraam & Quadraam?
“Ik kwam de vacature tegen en die was zo leuk geschreven! Jong, hip en uitnodigend. Ik ben echt een gevoelsmens, ga voor sfeer; stoffige teksten zijn aan mij dus niet besteed. Heel leuk ook dat ik werd uitgedaagd een video op te nemen. Eenmaal op school ben ik bovendien erg warm ontvangen. De receptioniste kent je meteen bij naam en ook het docententeam is heel hartelijk. Ik kan met alle vragen bij m’n collega’s terecht.”

Waarom heb je op deze baan gesolliciteerd?
“Na dertien jaar met veel plezier als docent bij Helicon gewerkt te hebben, vond ik toch dat ik eens verder moest kijken. Ik kwam twee vacatures tegen. De sollicitatieprocedure bij Quadraam ging zo snel en soepel dat ik die tweede brief nooit verzonden heb.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
“Ik kom de school altijd binnen via de achteringang; daar bevinden zich de plantenkas en de hokken van onze beestjes. Eerst even checken of alles goed gaat met de konijnen, reptielen, hamsters, kippen en vogels. Daarna loop ik door naar het groenlokaal, waar ik praktijkles geef over dieren, planten en voeding. Soms verzorg ik ook schriftelijke opdrachten. Na de lessen is het tijd om op te ruimen, de dieren te voeren en inkopen te doen. Gisteren hebben we een mooie halsbandleguaan gekocht. Ik heb inderdaad best een bijzondere baan!”
 
Bij wie kun jij altijd terecht?

“Onze instructrice Henriët van den Broek speelt een grote rol in en rond mijn lessen. Zij helpt mij tijdens de lessen met het begeleiden van de leerlingen, en daarnaast met voorbereiden, opruimen en het aanschaffen van spullen. Superfijn om samen met haar de lessen te verzorgen! Ik leer een heleboel van haar en zij staat altijd voor me klaar.“

Wat leer ik bij jou in de klas?
“Voor leerlingen van de gemengde leerweg verzorg ik bijvoorbeeld het vak ‘tussen productie en verkoop’. We kijken dan onder andere naar verpakkingsmaterialen: waarom verpak je een champignon anders dan broccoli? Ook staan we stil bij hoe je bijvoorbeeld broccoli-stamppot bereidt en duiken we in de achtergrond van de groente. Daarnaast leg ik onder andere uit hoe een kassa werkt en hoe je btw berekent.”

Wat heb je met dieren?
“Ik houd zelf erg van dieren. Thuis heb ik, naast Donut, nog een andere hond, Brownie. Daarnaast heb ik drie konijnen, twee kippen, twee cavia’s en drie katten. In mijn werk vind ik het geweldig leuk om te zien wat dieren voor kinderen kunnen betekenen; ze brengen rust en geven inzicht. Leerlingen reageren vaak zo enthousiast op dieren. Daar word ik blij van!”

Welke rol spelen de dieren in jouw lessen?
“In de bovenbouw geef ik het vak ‘het houden van dieren’. We staan dan stil bij de voeding en verzorging van de verschillende dieren, hoe je controleert of ze gezond zijn en hoe je met ze omgaat. Als toets krijgen leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om een hamsterhuisje te maken; na een analyse van de hamster moeten ze dan iets in elkaar zetten dat aansluit op zijn leefwereld en gedrag.”

Wat is jouw grootste leerpunt als docent?
“Consequent zijn. Ik ben gevoelig voor sfeer en wil graag de relatie met mijn leerlingen goed houden. Ik moet dus heel bewust balans zoeken tussen duidelijkheid en regels aan de ene kant en wat losser zijn aan de andere kant.”

Wat zie je als jouw persoonlijke doel op school?
“Ik heb als taak om ‘groen’ op de kaart te zetten bij Het Westeraam. Daarom ben ik gestart met de pilot ‘praktische profiel oriëntatie’: in vijf weken laat ik brugklasleerlingen door middel van praktische opdrachten kennismaken met ons groen-profiel. Na de kerstvakantie gaan we dat ook doen met tweedeklassers.”

Wat weten de meeste collega’s nog niet over jou?
“Dat ik in mijn vrije tijd superveel taarten bak. Wekelijks lever ik op bestelling taarten voor gender reveal feestjes, babyshowers en kinderpartijtjes. Hier kan ik m’n creativiteit helemaal in kwijt!”

Stel, je krijgt een zak geld: wat zou je daar op school mee doen?
“Ik zou heel graag een klein stalletje met een paar geitjes willen. Daarnaast zou ik de dierenverblijven iets groter opzetten en ze wat meer bij het plein betrekken, zodat leerlingen in de pauzes ook van de dieren kunnen genieten.”

 

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test