100 dagen ervaring!

Ruim 100 dagen aan boord bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep.

Lees hier meer over de ervaringen van onze nieuwe collega's, wat hen opvalt, waarom ze bij Quadraam of een van haar scholen zijn gaan werken, en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Conny Haukes, afdelingsleider bij Het Westeraam

Conny Haukes: ‘We mogen meer de waarom-vraag stellen in het onderwijs’

Op de koffie bij Conny Haukes op Het Westeraam in Elst. Sinds een paar maanden is zij op deze vmbo-school aan de slag als afdelingsleider Onderbouw. Hoe zijn haar eerste ervaringen?

Conny, vertel. Wat is jouw achtergrond?
“Ooit heb ik het CIOS gedaan. Daarna kwam ik door de selectieprocedure van de politie. Van agent op straat in Nijmegen ben ik via allerlei landelijke (recherche)eenheden als leidinggevende terecht gekomen bij de heimelijke onderdelen van de landelijke politie. In die tijd werkte ik ook veel in het buitenland. Ik ben altijd reuze nieuwsgierig naar andere werelden, culturen. Ik zag veel en werkte veel in teamverband. Bij de politie heb ik dan ook een schat aan ervaring opgedaan, die me heeft gevormd tot wie ik ben en waar ik voor sta.”
 

Hoe ben je dan in het onderwijs terecht gekomen?
“Mijn nieuwsgierigheid zorgde ervoor dat ik mijzelf op een gegeven moment ging afvragen: ‘Wat heb ik nog te doen en te willen?’ Blijven zitten en je ding doen is natuurlijk makkelijk en veilig, maar dat past niet bij mij. Waarin wil ik mij ontwikkelen en op welke plek wil ik mijn kennis uitdragen? Ik ben toen in contact gekomen met het ROC Handhaving. Uiteindelijk ben ik één dag per week les gaan geven en bleef ik vier dagen bij de politie werken. Dit raad ik iedereen aan. Verruim je blikveld, ontmoet mensen en durf te vragen. Zeker als je wilt onderzoeken of het onderwijs iets voor je is. Word ik blij, maar ook: Worden zij blij van mij?”

Waarom juist het onderwijs?
“Ik houd van uitdagingen, het onderzoeken van onbekende terreinen en wat ik al zei: ‘Ik ben nieuwsgierig’. Ik denk dat ik veel te brengen heb en stel mezelf, maar ook anderen, vaak de vraag: ‘Waarom, wat en hoe doen we dingen zoals we ze doen?’ Zonder oordeel, maar om te prikkelen en jezelf oprecht af te vragen … why???”

Best spannend, zo’n stap!
“Toen ik gevraagd werd de overstap te maken van de politie naar het ROC, heb ik mijn vaste en veilige contract bij de politie opgezegd. Ik ben echt het onbekende ingedoken. In heb een aantekening gehaald op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en heb vervolgens de opleiding Handhaving/Doorstroom naar de Politie opgezet. Dat deed ik samen met de Politie Academie bij ROC Nijmegen. Toen dat stond, wilde ik weer een nieuwe uitdaging en was ik klaar voor een volgende stap; lid van het MT van Pedagogisch Werk bij ROC Nijmegen. De afgelopen jaren hebben we flexibel en maatwerkleren opgezet voor 800 studenten met een team van 60 collega’s. Wát een uitdaging en wát een klus. Ik kreeg er veel energie van (en ook wat grijze haren😊)”

Het onderwijs bevalt je dus?
“Jazeker! En weet je wat zo mooi en uitdagend is? Bij de politie speel je vaak in op situaties die zich voordoen en loop je soms achter de feiten aan door allerlei procedures en regelgeving. Het onderwijs biedt juist veel mogelijkheden om ‘aan de voorkant’ aan de slag te gaan, waardoor we een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van onze kids.”

“Maar van mij mag het onderwijs wel wat ondernemender. Meer naar buiten gericht en we zouden meer kunnen samenwerken, Quadraam-breed, binnen onderwijsteams, mét ouders en leerlingen. Mijn ambitie? Het onderwijs ‘ontschotten’. Er is nog te weinig aansluiting tussen het basis en vervolgonderwijs en het bedrijfsleven, of eigenlijk de wereld na het onderwijs. Dit kan beter!”

Waar droom jij van?
“Waar ik echt van droom? Ik wil mijn collega’s en omgeving inspireren en uitdagen om veel meer in te zetten op de talenten van de kinderen. Want als je er goed over nadenkt, gebeurt leren uiteindelijk buiten de school. Ik wil met het vmbo nog meer de verbinding met buiten maken. Het mbo is al veel meer gericht op de wereld om ons heen. En daar gebeurt het. Het leven van buiten mogen we meer naar binnen halen.”

“En ik wil beter aansluiten bij de leerbehoefte van de kinderen en een mix vinden van kennis vergaren en de persoonlijke ontwikkeling. Dat we hen uitdagen en stimuleren om te kiezen vanuit het gevoel en de gedachte: ‘Waar word je nou echt blij van?’ Hoe ik dit denk voor elkaar te krijgen? Door steeds kritisch na te denken en mijzelf dit af te vragen.”

Er zijn nu talloze vacatures, waarom Het Westeraam in Elst?
“Ha, goede vraag! Allereest was er de klik met mijn toekomstige collega Jan en het team. Het voelde goed. Belangrijk hoor, als je zo’n stap zet. Verder kom ik uit Nijmegen en we zijn nou niet echt gericht op de ‘overkant’. Maar ik ervaar het nu zelf, de overkant van de Waal is zo slecht nog niet. We mogen elkaar in de regio echt meer vinden en samenwerken!”

Welke tips heb je voor toekomstige sollicitanten en zij-instromers?
“Trek de stoute schoenen aan en ga ‘ns kijken op een mogelijk nieuwe werkplek. Snuffel mee en kijk rond. Ervaar of het wat voor je is. Dat ik kon meelopen en toekomstige collega’s kon spreken, heeft ervoor gezorgd dat ik bij Quadraam heb gesolliciteerd. Dus wil je een keer op mijn school meekijken? Geen probleem! De deur staat open!”

Tot slot, hoe was jouw onboarding en start bij Quadraam?
“Dat liep soepel! Voordat ik begon, had ik één aanspreekpunt bij Quadraam. Het was een fijn en goed contact. En toen ik begon, was er een warm welkom. Ik heb het in Elst goed naar mijn zin.”

Marieke de Wildt in gesprek met Conny Haukes. Ons eerste 100 dagen interview, in de reeks van nog veel meer.

MEER WETEN OVER QUADRAAM EN HAAR SCHOLEN?

Wil je meer weten over onze scholen en sollicitatieprocedures, over wat wij jou allemaal te bieden hebben, weten of je bij Quadraam en haar scholen past (doe de test!), bezoek dan onze website www.werkenbijquadraam.nl.

En wil je altijd op de hoogte blijven van onze vacatures? Maak dan snel een Job Alert aan!

Deel dit bericht

« Terug naar overzicht

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test