Omgekeerd werven, werkt!

Jongeren enthousiast maken om te kiezen voor techniek en ICT, super belangrijk! Dat kan alleen door goed onderwijs. En wie beter dan mensen die werken in deze branches kunnen onze leerlingen enthousiasmeren en opleiden. Omgekeerd werven dus. We zijn ermee begonnen en het werkt! 

Waarschijnlijk loop je er op jouw school ook tegenaan: het is voor steeds meer vakken ontzettend lastig om docenten te vinden. Ben Tutert en Marieke de Wildt bewijzen dat het tóch kan: “Zet de mens centraal, niet de functie. En werk samen!”
 
“Net voor de zomervakantie hadden we een vacature uitgezet voor een docent Produceren, Installeren & Energie (PIE), een technisch vak”, vertelt Ben, afdelingsleider bij het Maarten van Rossem. We wisten al dat het lastig zou worden. En dat bleek. We konden echt níemand vinden. Hadden we uiteindelijk een passende kandidaat, kreeg deze een mooie baan vlakbij huis aangeboden. We zaten met onze handen in het haar: wel PIE-leerlingen en -lesuren, geen docent. Hoe moest dat?”
 
Het roer om
Marieke, adviseur recruitment bij Quadraam, vult aan: “Tegelijkertijd vonden er op een andere Quadraam-school verschuivingen plaats. We wisten: ook daar gaan gaten vallen. We redden het echt niet meer met regulier werven. Sowieso verschuif je het probleem alleen maar als je allemaal in dezelfde vijver vist.” Ben: “We kregen overal te horen: ‘deze mensen zijn er gewoon niet, stop maar met zoeken’. We hebben dit probleem toen aangekaart bij Sterk Techniek Onderwijs (STO). Zij hebben hiervoor inmiddels een regionaal overleg opgezet, een heel mooie ontwikkeling. Alleen hadden wij op dat moment een acuut probleem. We móesten actie ondernemen.”
 
Open gesprek
“We besloten: we gaan omgekeerd werven. We zoeken niet een persoon bij een vacature; we kijken of we iemand kunnen vinden uit het bedrijfsleven, met actuele kennis en kunde, die gemotiveerd is om (ook) iets in het onderwijs te doen. En wat en hoe, dat zien we later wel”, blikt Marieke terug. “We hebben een plan uitgewerkt en via LinkedIn en externe netwerken een oproep uitgezet. Via ons netwerk met De Verbinders kwam er een reactie binnen. Nadat ik deze meneer met Ben in contact heb gebracht, heeft hij hem uitgenodigd voor een kop koffie met als doel: een open gesprek, kennismaken, de mogelijkheden onderzoeken en vanuit de kwaliteiten van de kandidaat de opties bespreken.”
 
Vooruitkijken
“Ondanks dat Henk-Jan geen lesbevoegdheid heeft, had ik toen ik eenmaal met hem aan tafel zat, meteen een goed gevoel. Ik heb vooral gekeken naar: wat kan er wél? Vervolgens heb ik onze directeur Marieke Peppelman aangehaakt met het voorstel hem aan te nemen om te kijken wat wij in de regio kunnen betekenen voor het techniekonderwijs”, vertelt Ben. “Het is een kwestie van verder kijken dan je eigen school. Risico’s nemen vanuit de verantwoordelijkheid die je voelt om leerlingen goed techniekonderwijs te bieden. Nu geld, tijd en energie investeren om straks de vruchten te kunnen plukken. We hebben Henk-Jan inmiddels aangenomen. Het is de bedoeling dat hij binnenkort ook een andere Quadraamschool ondersteunt met zijn kennis en kunde.”
 
Praktijkkennis = meerwaarde
“Wat ik graag nog kwijt wil, is dat we in Nederland echt anders naar vakmensen en praktische beroepsopleidingen moeten kijken”, vervolgt Ben. “Deze zij-instromer op leeftijd kan een opleiding van vier jaar volgen; dan is hij tweedegraads docent. De hybride opleiding van twee jaar is geen optie; daarvoor moet je zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs werken. Hij gaat nu de eenjarige instructeursopleiding doen en moet onder begeleiding van een docent werken. We hebben het hier over iemand die gepokt en gemazeld is in het vak. Hij kent de machines, hij weet hoe je het werk moet voorbereiden en uitvoeren. Hij heeft zich ontwikkeld tot leidinggevende. Hij geeft al vijftien jaar in zijn vrije tijd sporttrainingen aan jongeren; affiniteit met lesgeven heeft hij dus ook. Met zo iemand als Henk-Jan haal je de dagelijkse techniekpraktijk de school binnen. Dat heeft alleen maar meerwaarde! Als we techniek op de kaart willen zetten in Nederland, moeten we praktijkvakken en -mensen meer waarderen en flexibele opleidingsoplossingen bieden.”
 
Succesfactoren
Wat de succesfactoren zijn geweest in dit wervingstraject? Marieke: “De mens en zijn talenten centraal stellen. Lef tonen en risico nemen: vooruitkijken zonder exact te weten wat er gaat gebeuren. Ondernemerschap!” Ben voegt toe: “Het idee van Marieke om omgekeerd te gaan werven. Daarnaast is de ruimte die ik van onze directeur heb gekregen cruciaal. En ook fijn dat Sterk Techniek Onderwijs de scholen in de regio bij elkaar heeft gebracht en de oproep heeft gedaan om de krachten te bundelen.”
 
Je hebt elkaar nodig
Over krachten bundelen gesproken: het bleef niet bij dit ene voorbeeld van over de eigen schoolgrenzen kijken. Ben: “Mijn collega Joeri Vonk, onderwijsdirecteur bij het Liemers College, kon absoluut geen docent Motorvoertuigentechniek vinden. Samen hebben we de aantallen leerlingen en uren van onze beide scholen in beeld gebracht: hoe kunnen we elkaar helpen? Joeri bood aan om met zijn leerlingen naar het Maarten van Rossem te komen. Dat lukte alleen niet: onze docent was helemaal vol geroosterd. Ik heb daarom een tweedejaars oriëntatievak uit het wekelijkse lesrooster gehaald en hiervoor in de plaats een eenmalige halve middag georganiseerd. Hierdoor ontstond er in het lesrooster ruimte waardoor de docent nu ook wekelijks op het Liemers College kan lesgeven. Wat ik hiermee wil zeggen? Je hebt elkaar nodig. Zoek elkaar op!”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Ontdek jouw toekomst in het onderwijs tijdens onze zij-instroombijeenkomsten!

Onderzoek eisen aan en ondersteuning van zij-instromers en starters – doe je mee?

Word jij de nieuwe afdelingsleider bij Maarten van Rossem?

🌟 Ben jij klaar voor de volgende stap in jouw carrière? 🌟

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test