Qarrièreswitch!

Bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep, is er altijd ruimte voor nieuwe collega's – of je nu al 100 dagen aan boord bent, net bent begonnen, of misschien zelfs van een ander vakgebied komt.

Benieuwd naar de ervaringen van onze nieuwe collega's? Ontdek wat hen opvalt, waarom ze voor Quadraam of een van onze scholen hebben gekozen en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Lees snel verder en laat je inspireren!

Montessori College Arnhem heeft sinds februari een nieuwe afdelingsleider voor de onderbouw: Sander Cok. Wat brengt hij mee vanuit zijn loopbaan in het speciaal voortgezet onderwijs (vso)? Wat is zijn indruk van Quadraam? En wat is zijn visie op persoonlijk leiderschap en ontwikkeling?

Heb je bewust gekozen voor een Montessori-school?
“Ja, het Montessori-onderwijs spreekt me erg aan. Als persoon kijk ik graag naar wat er wél kan; dat zie je ook heel duidelijk terug in het Montessori-gedachtengoed. Leerlingen toetsen op hun kennis en vaardigheden hoort erbij, maar daar hangt niet álles van af. Hun ontwikkelpotentie staat centraal.”

Hoe bevalt het op je nieuwe werkplek?
“Goed! De sfeer op school is super: er heerst een heel fijn pedagogisch klimaat vanuit de gedachte dat je pas tot ontwikkeling komt als je je ergens op je plek voelt. Leerlingen krijgen daarnaast de ruimte om de regie te pakken. Ook werken zij veel samen in projecten. Ons doel gaat verder dan het behalen van het diploma. We willen gelukkige, zelfbewuste burgers afleveren, die zich afvragen: waar sta ik in de maatschappij, wat kan ik met de opgedane kennis en wat kan ik voor de samenleving betekenen?”  

Je hebt twaalf jaar in het vso gewerkt. Wat neem je daaruit mee?
“Vooral het denken in mogelijkheden. In het vso staat maatwerk voorop: elk kind heeft zijn specifieke onderwijs- en ontwikkelbehoeften, waarvoor je een passende oplossing probeert te vinden. Vso-leerlingen hebben geen uitwijkmogelijkheid; ze kunnen niet naar een andere school. Je moet dus echt de randjes opzoeken van wat kan binnen de kaders van het Nederlandse onderwijssysteem en het beschikbare budget. Met die creatieve en flexibele mindset voeg ik graag waarde toe in mijn nieuwe baan.”

Kende je Quadraam al voordat je solliciteerde op deze functie?
“Alleen van naam; ik had er nog geen beeld bij. Ik ben oud-leerling van het Candea College in Duiven, maar destijds was dat nog geen Quadraam-school. Wel leuk dat beide scholen nu tot dezelfde onderwijsgroep behoren!”

Hoe heb jij jouw sollicitatietraject en ‘onboarding’ bij Quadraam ervaren?
“Het sollicitatieproces verliep vlot en goed. Dat gaf meteen een professionele indruk. Ook tijdens mijn inwerkperiode ben ik door HR prettig begeleid in de vorm van een uitgebreide kennismakingsronde. Wat ik ook fijn vond: de speciale app voor nieuwe medewerkers waarbij ik, op verschillende momenten en op een aansprekende manier, informatie kreeg over de organisatie. Dan krijg je toch meteen wat meer beeld bij je nieuwe werkgever.”

Andere zaken die je verrast hebben?
“In de vacaturetekst las ik over Quriuz, de huisacademie van Quadraam. Dat wekte meteen mijn interesse, omdat ik veel waarde hecht aan professionele ontwikkeling. Hoe fijn als je die mogelijkheid hebt in je eigen organisatie! Wat ik ook goed vind: dat je als medewerker heel veel keuzemogelijkheden hebt voor bijvoorbeeld het inzetten van je persoonlijk budget. Met dergelijke secundaire arbeidsvoorwaarden maak je als onderwijsorganisatie echt het verschil.”

Hoe kijk je als leidinggevende aan tegen ‘grenzeloos leren’?
“Ik vind het heel belangrijk dat mensen zich op hun eigen manier en in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Wel grappig: ik merk dat we dit in het onderwijs vanzelfsprekender vinden voor leerlingen dan voor collega’s. Als leerlingen met een diploma op zak de school verlaten, is iedereen supertrots. Als collega’s ons verlaten voor een volgende stap in hun loopbaan, vinden we dat vaak best lastig. Terwijl je in mijn ogen vooral blij moet zijn dat je ook hen verder hebt geholpen in hun ontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je dit als school uitdraagt, je vanzelf nieuw onderwijstalent aantrekt. Zo blijf je je als school ontwikkelen. En dat is alleen maar goed.”

Op welke dagen verlaat jij dit prachtige schoolgebouw met een lach van oor tot oor?
“Als ik mijn collega’s de dingen heb kunnen laten doen waar ze goed in zijn. Dat zij zich gehoord en gezien voelen. Dat ze merkbaar plezier in hun werk hebben. Als ik dat ervaar, dan weet ik dat ik mijn werk goed heb gedaan. Dat voelt supergoed!”

Wat wil je collega-onderwijsprofessionals nog graag meegeven?
“In de politiek en in de samenleving, maar ook in het onderwijs zelf, ligt veel nadruk op wat allemaal beter kan. Basisvaardigheden, noem maar op. Daar moeten we ook zeker niet voor weglopen. Maar laten we vooral ook niet vergeten dat 85 tot 90 procent van wat we doen hartstikke goed gaat. Dag in dag uit zetten we ons met hart en ziel in op school en helpen we honderden jongeren om zich persoonlijk te ontwikkelen. Kortom: we mogen best wel wat vaker trots zijn op onszelf!”

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test