Qarrièreswitch!

Bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep, is er altijd ruimte voor nieuwe collega's – of je nu al 100 dagen aan boord bent, net bent begonnen, of misschien zelfs van een ander vakgebied komt.

Benieuwd naar de ervaringen van onze nieuwe collega's? Ontdek wat hen opvalt, waarom ze voor Quadraam of een van onze scholen hebben gekozen en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Lees snel verder en laat je inspireren!

De 100-dagen-ervaring van: Lisanne Domensino, docent wiskunde bij vmbo 't Venster 

Lisanne Domensino startte dit schooljaar als docent wiskunde bij vmbo ’t Venster in Arnhem-Noord. Eerder werkte ze met veel plezier op twee andere Quadraam-scholen: het Maarten van Rossem in Arnhem-Zuid en Het Westeraam in Elst. Hoe bevalt het nu op ’t Venster?

Was je al bekend met ’t Venster? 
“Ja, mijn dochter heeft hier op school gezeten. Dus ik ben hier als ouder wel vaker geweest. En omdat ik al langere tijd binnen Quadraam werk, kende ik – bijvoorbeeld via onze huisacademie Quriuz – al wat collega’s hier.”

Waarin schuilt de magie tussen jou en ‘t Venster? 
“Ik heb het gevoel dat de schoolvisie nauw aansluit op mijn sterke punten. Het is een school met een groot hart. De collega’s zijn enorm betrokken. Ook hebben we een uitgebreid en bevlogen ondersteuningsteam. Wat ik ook heel goed vind: de afdelingsleiders zijn heel zichtbaar. Ze werken in een open werkruimte; dat maakt het superlaagdrempelig om iets te vragen of overleggen, zo fijn! De afdelingsleiders lopen regelmatig door de school; daarmee zijn ze ook voor leerlingen heel zichtbaar en benaderbaar. Wat ik tot slot ook leuk en goed vind: in de personeelskamer zit iedereen bij elkaar aan dezelfde lange tafel. Daardoor leer je alle collega’s kennen.” 

Wilde je altijd al docent worden? 
“Als kind wel. Toch kwam ik terecht in een kantoorbaan. Op m’n 27e voelde ik: hiermee ga ik mijn pensioen niet halen. Van de ene op de andere dag heb ik mijn baan opgezegd. En ben ik bij Quadraam met open armen ontvangen, terwijl ik nog moest starten met mijn opleiding. Dat is zo’n goede keuze geweest; daar ben ik nog altijd dankbaar voor.” 

Hoe kijk je tot nu toe terug op je reis binnen Quadraam?
“De scholen waar ik eerder gewerkt heb, zitten nog steeds in mijn hart. Af en toe verspreek ik me zelfs nog. Bij Het Westeraam heb ik maar liefst 12,5 jaar gewerkt. En vorig jaar heb ik nog wat ondersteuningslessen mogen geven op het Maarten van Rossem. Hartstikke leuk; m’n allereerste school. Dat blijft speciaal.” 

Wat maakt werken in het vmbo zo leuk? 
“De leerlingen! Ze zijn zó eerlijk. Ze hebben het hart op de tong. En het vertrouwen dat ze je geven! Ze vertellen je heel persoonlijke dingen. Ik vind ze heel ontwapenend. En ik weet zeker dat wij als docent veel impact op ze hebben. Natuurlijk hebben havisten en gymnasiasten ook oprechte aandacht nodig. Op het vmbo kun je nóg meer betekenen voor leerlingen. Ik ben een vmbo-docent in hart en nieren.”  

Hoe omschrijf je jouw onderwijsaanpak? 
“Ik geloof in de combinatie van een groot, warm hart en duidelijke regels en grenzen. Het is belangrijk dat leerlingen zich echt welkom voelen. Ze moeten een fijn lesuur hebben, met elkaar, en met mij als docent. Als leerlingen zich veilig voelen, haal je het beste uit ze. Het is fijn dat ik als docent zelf mag beslissen wat goed is voor de klas. In de ene klas ben ik wat strenger dan in de andere, omdat ik denk dat die leerlingen dat op dat moment nodig hebben. Natuurlijk moet je met leerlingen blijven praten, maar vaak hebben ze ook gewoon behoefte aan duidelijkheid. Daarom past ‘t Venster goed bij mij. Ik voel me enorm gesteund in mijn aanpak.” 

Op welk moment kon jij hier op school echt het verschil maken? 
“Een leerling kreeg tijdens de presentatie van zijn profielwerkstuk een black-out: er waren veel onbekende ouders. Ik vroeg de ouders en andere leerlingen even pauze te nemen en bleef alleen met hem achter. Hij zag het helemaal niet zitten. Ik stelde hem gerust en plakte een paar posters voor de ramen zodat niemand meer naar binnen kon kijken. Ik zei hem ook dat hij zijn presentatie wel zittend mocht doen. Ik gaf hem de tijd, ruimte en aandacht die hij nodig had. Daarna hield hij een geweldige presentatie! Zonder spiekbriefje, helemaal uit zijn hoofd. Ik zei hem: 'Ik weet dat het heel spannend voor je was, maar je ziet: je kunt dit! Oók straks, op het mbo.' De dag erna stuurde hij me een berichtje: 'Bedankt voor wat u gisteren voor mij deed.' Ik stuurde terug: 'Wat fijn dat ik je heb kunnen helpen’ en kreeg een hartje terug. Hier doe je het voor!” 

Wat vind je belangrijk in het contact met je leerlingen? 
“Openheid. Vergeving. Wat er ook gebeurt, elke dag beginnen met een schone lei. Kijken: wat gaat er schuil achter het gedrag? En dit bespreekbaar maken in de klas of individueel met een leerling. Af en toe vraag ik leerlingen om op een blaadje te schrijven wat ze van mij vinden: ‘Jullie zien hopelijk dat ik mijn best doe. Wat zijn nou dingen die ik moet blijven doen en wat kan misschien beter?’ Goudeerlijk zijn ze dan in hun tips. Dat is echt tof. Uiteindelijk groei je hierdoor allebei.” 

Wat zou je willen zeggen tegen toekomstige collega’s? 
“Ben je dol op pubers? Sta je een beetje stevig in je schoenen? Kom werken op het vmbo, bij ’t Venster! Je kunt hier zóveel betekenen. Ik heb wel eens het gevoel ‘ik mag hier werken en ik word er nog voor betaald ook’.” 

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test