Qarrièreswitch!

Bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep, is er altijd ruimte voor nieuwe collega's – of je nu al 100 dagen aan boord bent, net bent begonnen, of misschien zelfs van een ander vakgebied komt.

Benieuwd naar de ervaringen van onze nieuwe collega's? Ontdek wat hen opvalt, waarom ze voor Quadraam of een van onze scholen hebben gekozen en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Lees snel verder en laat je inspireren!

De 100-dagen-ervaring van: Robin Gregoor, wiskundedocent bij Beekdal Lyceum

Van een onverwachte sluiting van zijn oude school naar een bruisend nieuw begin bij het Beekdal Lyceum: wiskundedocent Robin Gregoor vertelt openhartig over zijn eerste 100 dagen bij Quadraam. Robin deelt zijn ervaringen, wat hem motiveert en wat hem nu zo goed bevalt bij zijn nieuwe werkplek.

“Het was een rollercoaster,” begint Robin. Na jarenlang met plezier op een VO-school in Nijmegen te hebben gewerkt, sloot de school haar deuren. Op zoek naar een nieuwe uitdaging, stuitte hij op een Meet & Greet van Quadraam. “Een last-minute kans, maar ik dacht: waarom niet?”

De Meet & Greet bleek een schot in de roos. “Het was echt heel goed georganiseerd, en in korte gesprekken kreeg ik meteen een goed beeld van de scholen. Het klikte direct.” Vooral het gesprek met de rector van het Beekdal Lyceum was doorslaggevend. “Voor ik het wist, zat ik aan de koffie en daarna in een sollicitatiegesprek.”

"Rond de kerstvakantie wist ik het zeker: ik zit hier goed." - Robin Gregoor.

Mijn plekje vinden
De overgang naar het Beekdal Lyceum was wennen. “Het leerlingvolgsysteem was compleet anders dan ik gewend was. Ook het vinden van mijn plekje in de klas en de sectie kostte tijd.” Maar Robins enthousiasme overwon. “Rond de kerstvakantie wist ik het zeker: ik zit hier goed. Ik voel me gewaardeerd en gewenst. Iets wat ik heb gemist bij mijn vorige school.”

Gemotiveerde leerlingen
De sfeer op het Beekdal Lyceum is top. “Collega’s zijn vriendelijk en behulpzaam, en de leerlingen zijn respectvol. Het voelt gewoon goed om hier te werken.” Robin is ook blij met de kracht van Beekdal in het bieden van maatwerk voor leerlingen met topsport- of culturele ambities. “Het is geweldig om te zien hoe gemotiveerd deze leerlingen zijn. Ze weten precies wat hun planning is en komen goed voorbereid de les binnen. Daar krijg ik echt energie van!”

Robin is enthousiast over de ondersteuning die hij krijgt bij Beekdal Lyceum. “Bij Beekdal word je gekoppeld aan een coach, die je het hele jaar door begeleidt. Of je nu net begint of al jaren ervaring hebt, het is fijn om op iemand te kunnen terugvallen!”

Eigen draai aan het mentorschap
Om ervaring op te doen in het mentorschap, kreeg Robin de kans om samen met een ervaren collega een mentorklas te begeleiden. “Een ideale manier om te leren en tegelijkertijd een goede ondersteuning te bieden aan de leerlingen,” vertelt Robin. “Ik kan leunen op de ervaring van mijn collega, die precies weet wanneer we wat moeten doen, en kan er tegelijkertijd mijn eigen draai aan geven.”

"Hier kijken we samen in elkaars 'keuken'. Dat maakt ons sterk." – Robin Gregoor

Een kijkje in elkaars keuken
Ook de verbinding tussen de scholen binnen Quadraam valt hem op. “De onderlinge communicatie is sterker dan bij mijn vorige stichting. Er is meer onderlinge communicatie. We leren van elkaar en werken samen. Zo hebben we bijvoorbeeld laatst nog gekeken naar de verschillen tussen de schoolexamens en het centraal examen. Door onze PTA’s naast die van Lyceum Elst te leggen, kregen we waardevolle inzichten.”

Robin ziet in Quadraam een organisatie die verbinding en groei stimuleert. “Binnen Quadraam zijn er veel mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen. En als ik in de toekomst zou verhuizen, kunnen we samen kijken naar een passende oplossing binnen de organisatie.”

Elke dag een nieuw avontuur
Voor Robin is het contact met leerlingen het allerleukste aan zijn werk. “Geen dag is hetzelfde. De dynamiek in de klas is altijd anders, en daar speel ik op in.” Hij benadrukt het belang van een goede band met leerlingen. “Ik wil ze echt zien en horen. Dat is belangrijker dan alleen de lesstof overbrengen.”

Een van de mooiste complimenten? “Leerlingen zeggen dat ik de tijd neem om dingen uit te leggen, tot ze het snappen. Dat is voor mij waar het om draait. Ik wil leerlingen echt helpen, niet hun vragen afraffelen.”

"Ik denk dat het heel belangrijk is dat je ook naar je zwaktes durft te kijken en ook die durft te openbaren." – Robin Gregoor.

Nieuwe generatie docenten inspireren
Robin is momenteel bezig met zijn eerstegraads opleiding. “Volgend jaar wil ik mijn bevoegdheid halen. Dan kan ik ook naar de bovenbouw. Daarnaast wil me richten op het begeleiden van nieuwe docenten. Ik zou het namelijk heel leuk vinden om alle kennis die ik nu heb gekregen vanuit de opleiding en ervaring voor de klas over te dragen op de nieuwe lichting, zeker met het lerarentekort.”

Robins gouden tip
Zijn belangrijkste tips voor nieuwe wiskundedocenten: “Stel vragen, vraag hulp! Word geen binnenvetter. Als je liefde hebt voor het vak, straal je dat uit in de klas. En dat slaat over op leerlingen. Zoek mensen op en durf je zwaktes te laten zien.” Hij benadrukt dat leidinggevenden er zijn om te helpen, niet om te oordelen. “Eerst dacht ik: 'Zeg ik dat het moeilijk is, lig ik eruit.' Ik was bang een 'machine' te zijn: kapot? Vervangen. Maar je mag gewoon zeggen: 'Ik heb hulp nodig.'”

Robin kijkt met een positief gevoel terug op zijn eerste periode bij Quadraam. “Het was even wennen, maar ik heb mijn plek gevonden. Ik voel me gewaardeerd en heb volop kansen om me te ontwikkelen.” Zijn verhaal is een inspirerend voorbeeld voor iedereen in het onderwijs. Zijn passie, persoonlijke aanpak en ambities maken hem een waardevolle aanwinst voor Quadraam en Beekdal!  

We zijn ontzettend blij met je, Robin! Nogmaals welkom bij Quadraam, en we kijken uit naar nog veel meer mooie 100-dagen!

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test

Bekijk onze vacatures

Bekijk alle vacatures