100 dagen ervaring!

Ruim 100 dagen aan boord bij Quadraam, de Gelderse Onderwijsgroep.

Lees hier meer over de ervaringen van onze nieuwe collega's, wat hen opvalt, waarom ze bij Quadraam of een van haar scholen zijn gaan werken, en welke tips ze hebben voor toekomstige collega's.

Lange tijd was hij advocaat. Daarna runde hij een juridisch adviesbureau. Tot het onderwijs lonkte en Bas van der Perk zich aanmeldde voor de deeltijdopleiding ‘leraar Nederlands’. Anderhalf jaar daarna stond hij ‘ineens’ voor de klas op het Lorentz Lyceum.

Vanwaar de wending in jouw loopbaan?

“Ik raakte een beetje uitgekeken op mijn werk als jurist. Op freelance basis had ik al wel eens lesgegeven in juridische vakken aan deeltijdstudenten op de HAN. Dat vond ik erg leuk. Ik liep al een tijdje rond met het gevoel dat ik daar wat meer mee zou willen. Uiteindelijk heb ik de daad bij het woord gevoegd en ben ik de deeltijdopleiding gaan volgen.”

Waarom heb je gekozen voor het vak Nederlands?

“Ik lees in mijn vrije tijd veel literatuur, waaronder poëzie. Maar ook mijn juridische achtergrond sluit veel nauwer aan op het vak Nederlands dan je misschien zou denken. Je kunt geen rechten studeren als je niet houdt van veel lezen en schrijven in de Nederlandse taal.”

Hoe kwam je in aanraking met het Lorentz Lyceum en Quadraam?

“Ik had de vacature voor vervangend docent al eens voorbij zien komen. In eerste instantie had ik het gevoel dat deze net wat te vroeg kwam voor mij als startend vo-leraar. Wat later zag ik de vacature weer en heb ik alsnog contact opgenomen. Toen ging het balletje heel snel rollen. Nog diezelfde dag schreef ik een motivatiebrief en de dag erna zat ik al in een online sollicitatiegesprek.”

Hoe bevalt het lesgeven?

“Goed! Ik vind het ontzettend leuk. Ik haal veel energie uit het contact met de leerlingen, die we nu gelukkig weer in beperkte mate op school mogen zien. Het bijzondere is dat ik naast mijn baan ook mijn laatste opleidingsstage loop op het Lorentz Lyceum. Hoewel de combinatie baan, stage en tentamens wel pittig is, bevalt het me tot nu toe prima in het onderwijs.”

Je startte als kersverse vo-docent middenin een langdurige lockdown. Hoe was dat?

“Op 4 januari ben ik op school geweest om mijn laptop te halen. Vervolgens heb ik vanwege de coronasituatie twee maanden lesgegeven in Teams. Dat was best intensief. Sowieso heb je als startend docent wat tijd nodig om de lesmethode te doorgronden. Bovendien kende ik de leerlingen nog niet. En dan nog online lesgeven. Alles bij elkaar genomen: zeker niet makkelijk, maar erg leerzaam.”

Wat heb je vooral moeten leren qua lesgeven in Teams?

“Hoe je op afstand het overzicht houdt. Ik zag mijn leerlingen voor het eerst op een beeldscherm. In Teams zie je ze bovendien nooit alle dertig tegelijk. Door veel vragen te stellen doe ik mijn best om ze stuk voor stuk bij de les te betrekken. Ik heb daar inmiddels een aardige modus in gevonden. Maar iedere docent zal het erover eens zijn; fysiek gaat dat een stuk beter.”

Dus je stond te juichen toen leerlingen weer deels naar school mochten?

“Zeker! We werken met een rouleerschema: een deel van de groep geef ik les op school en het andere deel volgt de les online. Dat geeft weer andere uitdagingen: je moet je aandacht heel goed verdelen tussen leerlingen in de klas en thuis. De wat meer extraverte kinderen laten zich van nature wat makkelijker zien en horen, die leer je wat sneller kennen. Maar je wil die band juist ook opbouwen met de kinderen die zich wat meer op de achtergrond houden. Hopelijk kunnen de leerlingen snel weer elke dag naar school.”

Heeft het voordelen om met een heel andere achtergrond voor de klas te staan?

“Dat vind ik wel. Je kunt een les toch net weer wat anders brengen. Als leerlingen bijvoorbeeld een betoog moeten schrijven, dan kan ik vanuit mijn ervaring het belang ervan onderstrepen. Met praktijkvoorbeelden probeer ik de stof te verlevendigen. Vaak blijft het dan beter hangen.”

Wat is voor jou tot dusver de grootste eyeopener?

“Ik wil vaak teveel in lessen stoppen. Gelukkig slaag ik er steeds beter in om een goede balans te vinden. Ook durf ik het lesverloop meer los te laten. Zo liet ik in verkiezingstijd de rap van Arjen Lubach over de pittige politieke interviews van ‘Nieuwsuur’ horen. De les ging eigenlijk over rijm, maar de leerlingen bleken het programma ‘Nieuwsuur’ niet te kennen en wilden er meer over weten. Toen hebben we een interview met een partijleider bekeken. Hoe gaat hij om met de kritische vragen van de journalist? Welke moeilijke woorden komen er voorbij en wat betekenen ze? Een compleet andere les dan ik in mijn hoofd had, maar een heel leuke, die zorgde voor veel interactie.”

Wat zeg je tegen iemand die twijfelt over een carrière in het onderwijs?

“Doe het! Het is heel interessant. Heel leuk ook om met jongeren te werken, te zien hoe ze zich ontwikkelen en daaraan te kunnen bijdragen. Zodat ze uitgroeien tot evenwichtige personen. Om me heen zie ik vooral idealisten: mensen die met hart en ziel bezig zijn om leerlingen te helpen aan een goede toekomst.”

Pas jij bij Quadraam? Doe de test!

Naar de test